Pohon všech kol automobilu, tzv 4×4

U osobních automobilů se nejčastěji setkáme s pohonem jedné nápravy. U většiny moderních aut je to náprava přední, u některých sportovních automobilů a u aut starší výroby to může být i náprava zadní. Pohon 4×4 označuje automobily, které mají poháněné obě nápravy. Zpravidla se jedná o auta terénní, a to osobní i nákladní.

Tip: technické zajímavosti v mnoha oborech najdete na našem blogu http://technicke-zajimavosti.blogspot.cz/

Automobily s pohonem obou náprav mají výhodu při průchodu náročným terénem, v blátě nebo na sněhu, díky zlepšené trakci. Automobily s pohonem dvou kol v náročném terénu zpravidla selhávají.

Výhodou pohonu čtyř kol je větší styčná plocha hnaných kol s terénem, častá je také uzávěrka diferenciálu kvůli nežádoucímu podkluzování jednotlivých kol. Nevýhodou terénních čtyřkolek je samozřejmě trochu větší hmotnost, vyšší cena a pomalejší akcelerace, zejména u motorů do 100 kW.

Co je to diferenciál?

Toto zařízení najdete na všech moderních automobilech. Při průjezdu zatáčkou vnější kolo opisuje delší oblouk, než vnitřní. Je proto důležité, aby mělo možnost se točit rychleji. Bez diferenciálu by docházelo k nežádoucímu namáhání převodů a celé konstrukce automobilu a průjezd zatáčkou ve vyšších rychlostech by byl takřka nemožný. V těžkém terénu se ovšem na věc díváme jinak. Ztráta trakce některého z kol je větším problémem, než shodná úhlová rychlost kol na hnané nápravě.

Co je to rozvodovka?

Jedná se o zařízení, které přenáší hnací sílu motoru na osu hnaných kol, tedy soukolí talířového ozubeného kola a pastorku. Soukolí zároveň snižuje otáčky převodovky a zvyšuje hnací sílu motoru.