Vybíráte reproduktory do auta?

Budete si kupovat nové reproduktory do auta a rádi by jste se dozvěděli něco o jejich správném výběru? Jelikož existuje mnoho typů autoreproduktorů, které jsou zhotoveny v různých rozměrech, tvarech a mají odlišné vlastnosti, tak vybrat ty nejvhodnější může být pěkné dilema. Připravili jsme pro vás pár tipů, které by mohli vaše rozhodnutí zjednodušit.

Rozměry reproduktorů do auta

Základním výběrovým kritériem pro nákup autoreproduktorů je jejich velikost. Jako nejčastěji používané rozměry jsou uváděny 165 a 130 mm, které jsou většinou umístěny ve dveřích. V palubní desce se používají běžně reproduktory o velikosti 87mm a 100 mm Běžně se můžete setkat take s označením v palcích (´´), přičemž 1 palec = 2,54 cm. Reproduktory s rozměrem 165 mm jsou tedy často označovány jako 6,5´´. Značky jako Ford, Mazda nebo Fiat mají oválné reproduktory, které však lze pomocí MDF adaptéru převést na klasické rozměry 165mm nebo 130mm, mezi  kterými pak budete mít podstatně větší možnosti výběru.

Materiál reproduktoru

Materiál reproduktorů je parametrem, jenž udává jejich trvanlivost a kvalitu zvuku. Zajímat by jste se měli tedy především z jakého materiálu je vyrobena membrána basového a výškového reproduktoru a její zavěšení.

Typy reproduktorů

a). Komponentní reproduktory: Vyznačují se rozdělením na jednotlivá pásma – výškové a středo-basové . Nejvýraznější vlastností komponentních reproduktorů je oddělený výškový reproduktor od středobasového reproduktoru.Výškový reproduktor se dá umístit zcela odděleně, což se může výrazně pozitivně projevit v celkovém zvuku a akustickém projevu. Drtivé většině komponentních reproduktorů je přidělována také externí výhybka, které rozděluje výškové, středo-basové a u 3-pásma i pásma basové.

b). Koaxiální reproduktory: Vyznačují se tím, že jak výškový, tak i středobasový reproduktor jsou v jednom koši. Jednou z největších výhod je jejich snadná montáž a příznivější cena. Bohužel kvality tohoto typu reproduktorů nejsou tak vysoké jako u komponentních. Koaxiální reproduktory je doporučeno používat spíše v zadním platu apod. Než třeba ve dveřích.

Citlivost

Dalším z důležitých parametrů při výběru reproduktorů do auta je jejich citlivost. Citlivost určuje hladinu hlasitosti reproduktoru, který je zatížen příkonemn 1W ve vzdálenosti 1m. Reproduktory, které mají citlivost 90dB vyvolají při vybuzení reproduktoru výkonem 1W ve vzdálenosti 1m akustický tlak 90dB. To znamená, že reproduktory s vyšší citlivostí si vystarají s menším výkonem pro hlasitý poslech.

Výkon reproduktorů

Pro mnoho začátečníků v oblasti auto-hifi je většinou nejvíce atraktivní jejich obrovský výkon. Je však nutné si uvědomit, že ten je téměř vždy uváděn v jejich maximálním rozpětí. Nejdůležitějším faktorem je tedy jejich RMS – reálný výkon, který se pohybuje u většiny autorádií zhruba 12- 15W. Pokud hledáte reproduktory pro připojení k autorádiu, bohatě vám postačí RMS výkon 20W