Vyberte si z nejlepší pracovní nabídky díky životopisu

Životopis je zprostředkovatelem prvního kontaktu mezi firmou nabízející pracovní pozici a uchazečem. První dojem je velmi důležitý. Uchazeči, který chce uspět, proto velmi prospějí znalosti, co by životopis měl a neměl obsahovat, aby personalistu zaujal a zanechal v něm co nejpozitivnější obraz o kandidátovi. Nabízíme několik tipů a triků, které by vám při psaní takového životopisu mohly pomoci.

V roli zaměstnavatele

Představte si sami sebe v úloze zaměstnavatele a zamyslete se nad tím, na co při čtení vašeho životopisu zaměří pozornost. Několikrát si pozorně přečtěte požadavky na nového zaměstnance, které uvádí nabídka práce a mějte je při psaní životopisu na paměti. Zapamatujte si, že stručná a výstižná formulace vět dává životopisu přitažlivost. Ve většině případů mají právě životopisy do dvou stran větší procento úspěšnosti než životopisy na tři a více stran. Vypovídají o tom, jak dokážete šetřit nejen svůj pracovní čas, ale i čas svých budoucích spolupracovníků. Nesnažte se vyjadřovat příliš složitě, zaměřte se na srozumitelnost.

Dobrý životopis zvyšuje šanci nabídky práce

Životopis pište na čistý kancelářský papír formátu A4. Dbejte na estetickou úpravu. Vytvořte vizuálně přitažlivý životopis. Použijte velké okraje a mnoho nepopsaného místa, abyste usnadnili čtení.

Maximální délka životopisu je dva listy. Popsaná může být vždy jen jedna strana listu. Pokud je rozsah Vašeho životopisu větší (například proto, že jste absolvovali 15 školení), přesuňte údaje do příloh. Rozvrhněte si životopis tak, aby popis práce nebo věta na první straně nepřecházely na druhou stranu.

Abyste už na začátku zaujali pozornost personalisty, pošlete své dokumenty (životopis, průvodní dopis atd.) ve velké obálce. Pokud životopis posíláte e-mailem, používejte formáty, které nezpůsobí problémy při otevírání. V průvodním e-mailu nepoužívejte čárky a háčky.

Zaměřit byste se měli na údaje související s prací, o kterou se ucházíte. Životopis je totiž jedním z klíčových nástrojů, kterými nabízíte svou práci. Je potřebné zdůraznit především to, v čem byla Vaše dosavadní práce přínosem pro zaměstnavatele. Pomůže mít na mysli cílovou oblast trhu práce, vyzdvihnout aktivityúspěchy, důvody, proč zaměstnavatele těšilo s Vámi pracovat.

Pokud jste během studia absolvovali studijní pobyt nebo pracovali při studiu, určitě to v životopise uveďte. Zaměstnavatelé mají rádi lidi s rozhledem. Nezapomeňte uvést různé sebevzdělávací aktivity či zájmy, zejména pokud podporují Váš profesní cíl nebo ukazují Vaši inteligenci či rozhled.