Jak se připravit na úspěch aneb nastartujte projekty s ERP systémem

Se vstupem do nového roku přichází nejen starosti s účetní uzávěrkou, sestavováním plánů nebo rozpočtů na příští rok, ale také čas bilancování. Dokážete si vybavit, kolik úspěchů má Vaše firma v letošním roce za sebou? A pokud se vše nepovedlo tak, jak jste očekávali, zvládnete vyhodnotit, proč se tak stalo? Naši zákazníci pracující na vyšších manažerských pozicích potvrdili, že základem každého úspěchu je jeho detailní příprava, plánování a rozvážné promyšlení cílů – tedy tvorba projektu. Velmi důležité je mít kvalitní oporu, která přípravu a plnění usnadňuje tím, že ohlídá podstatné věci – přináší přehledy o všech momentech projektu a kontroluje jeho rozpočet. Takto může pomoci informační systém QI společnosti DC Concept. Jak přesně se tedy úspěch připravuje?

Zasáhnout terč do středu není vždy jednoduché. Aby byl Váš projekt úspěšný, měli byste definovat jeho cíl. I z malého nápadu ale mohou postupně vzniknout velké věci a Váš projekt se může rozvíjet do rozměrů, o kterých jste do té doby jen snili. Pokud tedy nakonec půjdete jiným než původním směrem, je obtížné projekt znovu přeplánovat. Nejen s tím Vám pomůže QI: dokáže vše přehledně evidovat a je jedno, zda jde o rozsáhlou zakázku se stovkami položek nebo o plánování porad. Se všemi údaji v informačním systému můžete neustále manipulovat: posouvat termíny jednání, pozastavovat části projektu nebo přidávat další úkoly.

Pro začátek je potřeba sestavit silný tým, který by měl být základním kamenem každého úspěšného projektu. Dařit se může ale pouze tomu kolektivu, ve kterém jsou síly pravidelně rozloženy. Proto je důležité mít přehled o množství úkolů, které Vaši zaměstnanci plní. QI umožňuje evidovat, kolik času a jakou práci na konkrétním projektu jednotlivci odvedli. Vše přehledně zobrazí více než sto lety prověřený Ganttův graf, který QI přenáší do softwarové podoby. Jeho ovládání je snadné – režim diagramu umožňuje provádět řadu interaktivních úkonů pouze pomocí tahů myši.

Pro úspěšné projekty je důležité, aby každý věděl, jaké je jeho místo v týmu. Proto je důležité určit kompetence. K nezdaru může vést, když jednomu procesu, nebo dokonce celému projektu nevědomky šéfuje víc lidí. Pořekadlo o pravé ruce, která neví o tom, co dělá levá, vystihuje tuto situaci nejlépe. V QI ke každému procesu přiřadíte zodpovědnou osobu a určíte její pracovní tým – všichni tak o sobě vědí.

Silný tým, ve kterém bude mít každý definované místo, ještě není stoprocentní zárukou úspěchu. Je důležité, aby mezi sebou zaměstnanci komunikovali a na základě toho spolu začali efektivně spolupracovat. To se může podařit díky QI, které zvládne celý projektový tým propojit. Ke každému se tak dostanou přesně takové informace, které potřebuje k tomu, aby kvalitně odvedl svou práci.

Vaši lidé jsou nyní v harmonické rovnováze a nemohou se dočkat velkých výzev. Co když ale kolega z projektového týmu dlouhodobě onemocní a musí ho nahradit jiný – problematiky projektu neznalý – pracovník? Nebo vedením týmu pověříte nového obchodního ředitele? Díky QI proběhne předání pracovní agendy beze zmatků. Informační systém totiž automaticky tvoří procesní dokumentaci, která dokáže zachytit know-how společnosti.

Stihneme termín? Obávají se často lidé z projektového týmu. Zároveň netuší, že mnohdy ztrácí čas s úkoly, kterými se ve skutečnosti ani zabývat nemusí. Většinou jde o aktivity, jež se při pracovním procesu pravidelně opakují. Přitom je třeba málo – nachystat běžné i očekávané úkoly předem a uchovat jejich struktury. V informačním systému stačí úlohu, nebo dokonce celý projekt jedenkrát vložit do systému a jeho šablonu budete mít kdykoliv k dispozici. QI pracuje i na úrovni workflow, ve které se postará o složitější a podrobnější struktury procesů a přehlednou vizualizovanou podobu projektů. Pak už je jen na Vás, kolika lidem z projektového týmu prostřednictvím informačního systému úkol uložíte, zda budete pokyn aktualizovat nebo informačnímu systému dovolíte, aby ho zaměstnancům zadával například vždy jednou měsíčně.

Sledování rozpočtu bývá jedním z kritérií, které je obtížné vyhodnocovat. Důvod je jednoduchý: mnohdy je náročné sehnat všechna potřebná data v reálném čase – jen s nimi může být náhled na rozpočet přínosem. Je tedy možné sledovat nejnovější projektové výnosy a náklady i bez jejich zaúčtování? S QI poznáte, jak snadno se dá uhlídat projektový rozpočet – ERP systém dokáže Váš projekt kdykoliv vyhodnotit. Přesně vidíte, v jakém stavu je rozpočet v průběhu zakázky, což oceníte například při dílčím plnění.
Aby si Váš tým poradil s každou nástrahou, je důležité mít opravdu aktuální přehled. Díky němu se lépe přizpůsobíte nepředvídatelným situacím a získáte náskok před konkurencí. Přímo v terénu mohou zaměstnanci do informačního systému pomocí mobilní aplikace QI Mobile vkládat přes chytrý telefon nebo tablet zápisy z jednání a informace o průběhu plnění úkolů. Zároveň Vám QI naservíruje důležitá data všude tam, kde budete mít připojení k internetu.
Nezáleží na tom, zda mají Vaše projekty desítky nebo tisíce položek. Informační systém QI pomáhá jak při zpracování účetních uzávěrek, realizaci veletrhů a seminářů i vzdělávacích akcích nebo nákupu nových technologií, tak při rozsáhlých projektech: například tvorbě projektové dokumentace novostaveb a rekonstrukcí železničních tratí, vývoji nebo výrobě nových produktů, řízení zakázek či zpracování technických, ekonomických a dalších studií.

http://blog.qi.cz/index.php/jak-se-pripravit-na-uspech-aneb-nastartujte-projekty-s-erp-systemem/

Jak postupovat při řešení problematické pohledávky

Co když prevence selhala či byla opomenuta a vznikne pohledávka neuhrazená v termínu splatnosti? Zde vám poskytneme návod, jak tento problém řešit.

 

V první řadě je třeba zdůraznit, že je třeba jednat rychle a hlavně důsledně. Jen tak máte šanci dostat své peníze v co nejkratším termínu. Doporučujeme znovu aktuální kontrolu na www.justice.cz, zda firma není v insolvenčním řízení či v likvidaci. V takovém případě je nezbytné přihlásit svou pohledávku neprodleně k příslušným orgánům.

V každém případě je třeba se neustále připomínat jakoukoliv formou (telefon, email, dopis…) a tato forma upomínání by měla mít stupňující tendenci, co se týče tvrdosti a tlaku na dlužníka. Obzvláště důležitá je důslednost – pokud dlužníkovi pošlete upomínku, budete ho telefonicky kontaktovat a následně se na několik týdnů či měsíců odmlčíte, dlužník vás jen stěží bude brát vážně. Abyste byli opravdu důslední a vaše náklady na upomínání byly co nejnižší, je výhodné využít Upomínkový systém nezaplacených faktur Reminders.

Určitě je dobré zaslat dlužníkovi doporučeně písemnou upomínku s vyčíslením nákladů na penále, úroky, podání žaloby, právní zastoupení, exekuci a další náklady. Jedná se o psychologický tah, který bývá mnohdy úspěšný. Doporučujeme, aby tento proces byl součástí některé z dalších upomínek, docílíte tím zvýšení tlaku na dlužníka.

Vyplatí se nechat dlužníka podepsat „uznání dluhu“, výrazně si tím pomůžete při případném soudním sporu a exekučním řízení. Je vhodné nechat podpis dlužníka úředně ověřit, výrazně se tak zvýší jeho věrohodnost v případném soudním sporu. Ještě výhodnější postavení získá věřitel v případě uznání formou notářského nebo exekutorského zápisu s doložkou přímé vykonatelnosti. Uznání učiněné touto formou poskytuje věřiteli právní jistotu vysokého stupně, je přímým exekučním titulem. Věřiteli tak odpadá nutnost absolvování zdlouhavého nalézacího soudního řízení, v němž musí on prokazovat existenci a oprávněnost pohledávky. V případě nalézacího soudního řízení je totiž důkazní břemeno na straně věřitele, jakožto žalobce.

Nejdůležitějším doporučením je nevyčkávat příliš dlouho. Pokud se vám nepodaří z dlužníka dostat peníze či alespoň podepsaný (a následně dodržený) splátkový kalendář do 60 dnů po splatnosti, není důvod déle otálet s předáním celého případu právní kanceláři a použít dalších prostředků po právu a dle platných zákonů ČR.

Abyste si byli jisti, že budete své peníze důsledně upomínat a vymáhat a aby o vaší důslednosti byli informováni i vaši zákazníci, využijte Upomínkový systém nezaplacených faktur Reminders od společnosti Reminders s.r.o. z Berouna. Je praxí ověřeno, že ten, kdo tento Upomínkový systém využívá, má většinu faktur uhrazených v řádném termínu splatnosti.

http://reminders.cz/web/o-pohledavkach/jak-postupovat/

http://reminders.cz/web/spolecnost/napsali-o-nas/jak-postupovat-pri-reseni-problematicke-pohledavky/

S QI zvládnete legislativu levou zadní

Na QI se můžete spolehnout i letos. Zachytili jsme důležité legislativní změny, které vláda k 1. 1. 2015 schválila, a v souladu s nimi připravili QI na tento rok – podá Vám pomocnou ruku nejen při zvládání změn v zákoně. V čem Vás podpoříme konkrétně?

Nově můžete odeslat vyúčtování zálohové a srážkové daně rovnou do datové schránky příslušného finančního úřadu. „Dříve jsme tyto výkazy dodávali pouze jako podklad, což obnášelo následné přepisy výsledků do originálního formuláře, nyní ho kompletně vyplněný poskytuje QI. Verze 84 umožňuje export dokumentu na jeden klik v moderním formátu XML,“ představil novinku vedoucí technické podpory Tomáš Smutný.

Poskytovatelé telekomunikačních a elektronických služeb včetně služeb rozhlasového a televizního vysílání mají povinnost odvádět DPH v režimu takzvaného jednoho správního místa, do kterého se mohou registrovat (jde o takzvaný Mini One Stop Shop), a to i prostřednictvím QI.

Ze zavedení druhé snížené sazby DPH ve výši 10 procent na léky, knihy a dětskou výživu si s QI nemusíte dělat hlavu, informační systém ji totiž automaticky promítne stejně jako sjednocení sazeb DPH na 17,5 procent.

Novela zákona přináší i takzvaný režim přenesení daňové povinnosti – jedná se o postup, kdy DPH není zahrnována do ceny, ale je odváděna odběratelem. Změna se týká především dodávky mobilních telefonů, tabletů, obilovin nebo cukrové řepy.

Od ledna dochází také k podstatným změnám ve zdravotním pojištění – nově ho získají pracovníci, kteří dochází do firmy na základě jedné i několika dohod o provedení práce nebo pracovní činnosti. Pro oba případy platí, že zaměstnanec musí dosáhnout rozhodného příjmu pro účast na nemocenském pojistném.

Informační systém zohledňuje také zvýšení minimální mzdy a s tím související vyšší minimální měsíční zdravotní pojištění nebo změnu redukčních hranic u nemocenského pojištění.

http://www.qi.cz/prohlidka-systemu/oborova-reseni/

Držet náklady pod kontrolou je s QI snadné

Aby se Váš rozpočet nedostal do červených čísel, je nutné naplánovat dlouhodobou strategii. Při ní je klíčové stanovit krátkodobé cíle a poté důsledně sledovat jejich plnění a vyhodnocovat přínosy. Jako podporu můžete využívat informační systém QI, který pomáhá i v dalších záležitostech spojených s rozpočtováním:

Řízení rizik a prevence je jedním z pilířů povinností finančního ředitele: aby se omezil výskyt potíží, musí být vedení připraveno doslova na všechno. Například i na rozsáhlou novelu zákona o daních z příjmu, která nabyla účinnosti od Nového roku. QI TIP: Se změnou už dopředu počítá QI, které aktuality v legislativě promítne automaticky – zásadním způsobem tak pomůže třeba při tvorbě účetní uzávěrky nebo zpracování mezd.

Vedení firmy by mělo brát zřetel na řízení režijních nákladů: pokud tato oblast není dostatečně sledována, je pravděpodobné, že se vymkne kontrole. Právě v tomto sektoru totiž často dochází k plýtvání penězi. QI TIP: Funkce rozpočty prochází napříč celým QI – získáte tak přehledy dat ze všech firemních frakcí: například informace o aktuálním stavu skladových zásob, nákladech, výnosech, reporty o prodeji nebo podrobný přehled o kalkulaci výrobků. Snadno tak vysledujete aktuální stavy nejen režijních nákladů, ale také například výrobní odchylky.

Při tvorbě manažerského reportingu je potřeba mít k ruce kvalitní data. Důležitá je jejich aktuálnost a přesnost. Pokud se vše připraví poctivě, může reporting ukázat firemní výsledky z různých hledisek a pomůže získat maximum ekonomických informací. QI TIP: Jako reporting můžete využít například manažerský dashboard, který je součástí QI. Přehledně zobrazuje informace například o cash flow, tržbách a hospodářských výsledcích včetně dalších finančních přehledů.

QI zvládne i další věci: odvozovat rozpočty z jiných období, importovat data z Microsoft Excelu nebo porovnávat plánované výsledky se skutečnými přímo v účetních sestavách a zjistí tak odchylky od reality. Protože je údaje v QI nemožné zkreslit, budete mít vždy k dispozici pouze relevantní výsledky.

http://blog.qi.cz/index.php/category/novinky-erp-qi/